Kodning i Python – Övningar för Python i Nybörjarnivå

Ett av de bästa sätten att lära sig ett programmeringsspråk är att ta dina kunskaper från teoretiska till praktiska genom att göra kodningsprojekt. Detta är projekt som är lätta att konceptualisera, vanligtvis har en eller två funktioner (som en slumptalsgenerator eller en nedräkningstimer), och som kan slutföras relativt snabbt. Tanken är att ju mer du övar, desto bekvämare kommer du att använda dina kodningsförmåga.

Om du till exempel för närvarande lär dig Python kan du kanske veta att det används för webbutveckling, dataanalys och visualisering, maskininlärning och finansiell analys. Men innan du dyker in i dessa fascinerande områden är det första steget att behärska grunderna i språket. Sedan, när dina kodningsfärdigheter växer, kan du ta itu med de större, mer komplexa problemen och tillämpningarna.

Här är sju projekt på nybörjarnivå som kan hjälpa dig att ta dina färdigheter till nästa nivå — plus några rekommendationer för kodningskurser online som kan hjälpa dig att fortsätta bygga dina Python-färdigheter.

Bygg ett program som slår tärningar

Börja med att bygga ett Python-program som slår bara en tärning. Du skapar i princip en slumptalsgenerator för heltal ett till sex. När du har fått grepp om grundprojektet kan du lägga till ett alternativ där användaren anger antalet tärningar som kastas, och programmet returnerar de slumpmässiga talen för valfritt antal tärningar.

Spela sten, papper, sax med din dator

Även om det här låter som ett ensamt sätt att spela ett barndomsspel, är det faktiskt ett väldigt roligt sätt att få grepp om dina nya Python-färdigheter. När du har skapat ett program som matar ut antingen sten, papper eller sax, kontrollera om du kan inkludera en nedräkningstimer så att du kan spela med datorn i realtid.

Om om du känner dig lite kreativ kan du göra det så att programmet returnerar en bild av en sten, ett papper eller en sax, snarare än bara ett ord. Och om du känner dig extra kreativ, kan du också utöka spelet till sten, sax, påse.

Programmera bödelspel

För ett bödelspel kan du börja med en enkel version och ha en liten bank med ord som programmet väljer från. Det finns massor av strängmetoder som kan användas för detta projekt. Sedan, när du har programmerat den versionen av spelet, kan du försöka utöka ordpoolen. Du kan till och med prova att använda en databas med ord från en onlinekälla så att du inte känner till orden i spelet.

Blockera de webbplatser som distraherar dig

För det här projektet, se om du kan använd Python för att bygga en specifik webbplatsblockerare för att hålla dig fokuserad när du tränar programmering. Det är svårt att hålla koll när de andra flikarna är fulla av spännande innehåll i sociala medier eller nästa säsong av det programmet du verkligen vill se. Så bygg en webbplatsblockerare som hjälper dig att hålla på med uppgiften.

Om du är intresserad av webbutveckling skulle detta vara ett bra projekt för att vässa dina kunskaper inom det området. Ett sätt att göra detta är med Tkinter-modulen.

Skapa din egen Pomodoro Timer

I huvudsak kommer du att bygga en timer som räknar ner ett 25-minuters fokuserat arbetsintervall åt dig, följt av en 5-minuters paus.

Du kan lägga till en ljudsignal när timern är klar om du vill bli lite mer kreativ. Du kan också lägga till antalet Pomodoro-cykler som användaren vill slutföra som ett alternativ. Vanligtvis är det fyra åt gången, men att ha möjligheten att anpassa timern är ett bra sätt att testa dina Python-färdigheter ännu mer. Detta kan också göras med Tkinter-modulen.

Programmera en lösenordsskapare

Du kan se detta som ett första steg mot de komplicerade lösenord som din dator automatiskt föreslår varje gång du skapar ett nytt konto uppkopplad. Börja med att programmet frågar användaren om antalet tecken i lösenordet och om det ska finnas siffror, versaler, gemener och specialtecken. För att ta det här projektet upp ett snäpp kan du göra det så att programmet inte upprepar ett lösenord som det redan genererat. Detta kan göras med hjälp av en insamlings- eller sekvensdatatyp och den slumpmässiga modulen.

Designa ditt eget kontaktprogram

Prova att bygga ett program som enkelt lagrar all din kontaktinformation och gör det enkelt för dig att söka efter någons information när som helst. Visst, du har förmodligen detta inbyggt i din smartphone eller din e-post, men finns det funktioner i de program du önskar att du kunde förbättra? Sätt dina Python-färdigheter på prov och bygg ett enkelt men effektivt kontaktlistprogram med hjälp av några anpassade funktioner.

Lämna ett svar

Relaterade inlägg